DOEN Participaties en Brave New Food Investments investeren in The Ketchup Project

Nieuwsoverzicht

DOEN Participaties en Brave New Food Investments (BNFI) investeren gezamenlijk 450.000 euro in The Ketchup Project, een duurzaam initiatief dat voedselverspilling tegengaat en lokale Keniaanse boeren sterker maakt. Met deze investering kan The Ketchup Project extra personeel inhuren en investeren in de aanschaf van eigen drooghubs.

Lokale drooghubs
Meer dan 50% van de groente- en fruitoogsten in Kenia wordt weggegooid vanwege volatiele verkoopmarkten. Om afval en verliezen na de oogst te verminderen, ontwikkelt The Ketchup Project lokale hubs om tomaten en mango's te drogen om de houdbaarheid van het fruit met 1,5 jaar te verlengen en zo de volledige oogst te benutten. Het bedrijf, gerund door 2 ondernemers, koopt vervolgens het gedroogde fruit tegen een eerlijke prijs en bottelt het tot heerlijke ketchup. Hun hoofdsmaak is ontwikkeld in samenwerking met een Michelin-sterrenchef en hun hele productassortiment bevat slechts een paar ingrediënten, die allemaal biologisch, natuurlijk en vrij van geraffineerde suikers zijn. Door de eerlijke prijs die de boeren voor hun producten krijgen, hebben ze meer geld om te investeren in betere levensomstandigheden.

Impactinvesteerders helpen opschalen
"Met het verstrekte kapitaal kan The Ketchup Project hun droogcapaciteit voor tomaten en mango's in Kenia blijven uitbreiden. Het zal ook de groei van het merk en commerciële expansie stimuleren, waar we allemaal met veel plezier deel van uitmaken. We hebben vertrouwen in hun capaciteiten om echt een verschil te maken”, zegt Vincent van Gorkom, medeoprichter van Brave New Food Investments.

Stichting DOEN steunt The Ketchup Project sinds 2019. Nu is ook haar maatschappelijke investeringsmaatschappij DOEN Participaties aan boord. Beau-Anne Chilla, investeringsmanager DOEN Participaties: “DOEN zet in op kortere en eerlijkere ketens om voedselverspilling tegen te gaan. The Ketchup Project past bij deze ambitie. Ze maken de keten concreet en zichtbaar duurzamer. Daarnaast zorgen ze voor stabiele en significant hogere inkomsten voor de kleinschalige Keniaanse boeren, wat hun levensomstandigheden zichtbaar verbetert.”

“De samenwerking met Brave New Food Investments en DOEN Participaties komt voor ons op het juiste moment, want met hun kennis, expertise en netwerk kunnen we sneller opschalen en duurzame ketchup de nieuwe norm maken”, voegt Anne Janssens, medeoprichter van The Ketchup Project, toe.

Duurzame landbouwmethoden
The Ketchup Project gaat niet alleen voedselverspilling tegen, maar zet ook in op duurzame productie. De organisatie helpt de boeren - op dit moment circa 110 – met het leren over en implementeren van duurzame landbouwmethoden. Het drogen van de tomaten en mango’s gebeurt op basis van zonne-energie en gebruikt minder energie dan het inkoken van tomaten. Om gronduitputting te voorkomen onderwijst The Ketchup Project boeren op regeneratieve landbouwmethoden.

(H) Eerlijke ketchup
The Ketchup Project kent nu drie smaken ketchup, die samen met de Michelinsterrenchef Mohsine Korich zijn ontwikkeld: tomatenketchup, mangoketchup en smokey ketchup. De ketchup is te koop bij (web)winkels als Picnic, Bidfood en Instock Market, is te proeven bij verschillende horecagelegenheden in Nederland en is onderdeel van de HelloFresh maaltijdboxen. Het is een duurzaam, gezond en eerlijk alternatief voor de gangbare ketchups in Nederland, die vaak milieu- en mensonvriendelijk in China worden geproduceerd.