DOEN stapt in wasmarktverduurzamer Seepje

Nieuwsoverzicht

Seepje is 31e investering binnen portfolio DOEN Participaties

Met het omzetten van een converteerbare lening in aandelen, stapt DOEN Participaties als eerste institutionele investeerder aan boord van zeepproducent Seepje. Het Nederlandse bedrijf startte in 2014 om een letterlijk en figuurlijk schoon wasmiddelalternatief te bieden. De producten hebben als hoofdingrediënt de schillen van de Sapindus Mukorossi (zeepnotenboom) uit de Himalaya. Het eerste product dat Seepje op de markt bracht waren de wasschillen, de schillen kunnen in een waszakje in elke wasmachine en produceren zeep zodra de schillen in contact komen met water. Schone was, fairtrade en biologisch afbreekbaar: de schillen kunnen na gebruik gewoon op de composthoop. Dankzij de lening van DOEN kon Seepje al haar productlijn uitbreiden; nu de lening is omgezet in aandelen kan Seepje haar expansie naar het buitenland verder gestalte geven. DOEN Participaties stapt in bedrijven of fondsen die zich richten op sociale en/of duurzame impact. Seepje is de 31e organisatie waar DOEN Participaties in deelneemt.

Maatschappelijke impact centraal
Daan Laméris, investeringsmanager van DOEN Participaties, zegt bijzonder trots te zijn op deze nieuwste investering: "Seepje heeft alles in zich om een succes te worden. De aansprekende producten dagen traditionele zeepfabrikanten uit om ook na te denken over hún impact op het milieu en de arbeidsomstandigheden in de productieketen.”

DOEN Participaties maakte eerder dit jaar al hun deelname in Nederlandse innovatieve start-ups Triple Solar, Aectual en Sundata bekend. “Doordat wij met onze participaties risicodragend durven in te stappen, trekt dat weer andere financiers over de streep. Potentiële impact staat centraal in al onze investeringen, met daarbij het vermogen tot opschalen en het vermogen tot het inspireren van anderen. Seepje voldoet aan al deze criteria.”

Jasper Gabriëlse van Seepje is ambitieus: “Door onze groei in Nederland en België worden we dit jaar bijna drie keer zo groot! Ondertussen zijn we in gesprek met een van de grootste biologische supermarktketens in Duitsland. Die samenwerking verschaft ons toegang tot die veel grotere markt voor duurzame en sociale was- en reinigingsproducten en biedt enorm veel perspectief. Ook aan de leverancierskant zitten we niet stil. Met een auditteam gaan we later dit jaar naar Nepal en India om daar met de boeren te overleggen hoe we met hen kunnen werken aan meer sociale impact. Stap voor stap werken we aan het verbeteren van de gehele keten.”

Seepje in het kort
De toen 21-jarige studenten Jasper en Melvin zagen in 2013 een documentaire over Nepalese vrouwen die de was deden met zeep van schillen. Geen schadelijke stoffen, schone was en eerlijke werkgelegenheid - daar moesten ze wat mee. In 2014 startte Seepje met de verkoop van zeepschillen. Inmiddels is de sociale firma uitgegroeid tot een bedrijf met negen werknemers, vier productlijnen (naast de wasschillen ook vloeibare wasmiddel, afwasmiddel en allesreiniger) met in totaal 11 producten - en een groei waar menig ondernemer alleen maar van kan dromen. Seepje is nu verkrijgbaar bij meer dan 1600 verkooppunten in Nederland en België, waaronder Albert Heijn, de Wereldwinkels, WAAR en Marqt. De gebruikers blijven gebruiken: de herhalingsaankopen groeien. Alle producten zijn gebaseerd op de ecologische waskracht van de Sapindus Mukorossi boom. Zodra de schillen van de vrucht in contact komen met water, ontstaat er zeep. In de Himalaya maakt de bevolking al eeuwen gebruik van deze 'wasschillen'.