Mathijs: "De combinatie 'doing business' en 'doing good' vind ik echt te gek"

Nieuwsoverzicht

DOEN Participaties investeert in pioniers die een ondernemende aanpak gebruiken om met oplossingen te komen voor een betere wereld. Lees het verhaal van Mathijs Huis in ‘t Veld, samen met Pepijn Schmeink één van de oprichters van Jack Bean, een veganistisch fastfood-restaurant van groenten, granen en peulvruchten uit de buurt.

Van student bedrijfskunde naar duurzaam ondernemerschap

Ik heb bedrijfskunde gestudeerd, een hele commerciële studie waarbij je eigenlijk wordt klaargestoomd om te gaan werken voor Shell of voor Unilever. Tijdens die studie ben ik een beetje per toeval samen met een vriend een eigen studentenuitzendbureau begonnen. Toen merkte ik dat ik het ondernemen en innoveren superleuk vond. Na een paar jaar, toen we de keuze moesten maken of we er een serieus bedrijf van gingen maken, voelde ik niet genoeg passie om er nog eens tien jaar van mijn leven tijd in te steken. Als je eigen bedrijf, dat goed loopt en waarbij je goed verdient, niet goed genoeg is, wat mis je dan? Dat was het moment dat ik verder ging zoeken. Via een oude schoolvriend, die ontwikkelingseconomie studeerde, kwam ik in aanraking met het thema ‘duurzaamheid’ en ‘social entrepeneurship’.

Daar herinner ik me een mooi voorbeeld van. Een Amerikaanse jongen zag dat in Brazilië veel vrouwen die op straat leefden, tassen maakten van lipjes van limonadeblikjes. Hij heeft toen samen met een Braziliaanse vennoot Escama opgericht en van die tasjes een soort premium product gemaakt. Je kon ze toen bijvoorbeeld bij de Bijenkorf kopen. Dit bedrijf heeft ervoor gezorgd dat die vrouwen van straat konden en een goede, veilige baan kregen. Dat vond ik zo'n mooie combinatie van én met commercieel ondernemerschap bezig zijn, maar vooral ook hoe je impact kunt maken op het leven van anderen. Ik verkocht mijn bedrijf en binnen een maand zag ik een vacature bij Enviu, voor mij de perfecte kans om te gaan proeven aan dat duurzame ondernemerschap. Daar heb ik het Hybrid Tuktuk-project gedaan, een bedrijf in India helpen opzetten. In dat proces ben ik erachter gekomen dat ik daar dus wél super enthousiast van word: in de combinatie ‘doing business' en 'doing good’. Dat vind ik echt te gek. En ik zou ook niet meer anders kunnen.

Versnellen van de transitie naar een plantaardig, natuurlijk dieet

Wat heel mooi zou zijn is dat als mensen over 20 jaar in Europa zeggen dat Jack Bean één van de meest inspirerende plantaardige merken is. Dat zou heel vet zijn. Ons uiteindelijke doel is het versnellen van de transitie naar een plantaardig, natuurlijk dieet. Dus ons doel is geslaagd als we over 20 jaar in Nederland zien dat we radicaal veel minder dierlijke eiwitten eten. Maar dat is niet alleen op conto van Jack Bean. Wij leveren daar een bijdrage aan.

Gebruik maken van een leegstaand pand voor de/als perfecte locatie

De locatie kwam op ons pad, waardoor Jack Bean in een stroomversnelling is geraakt. Een supermooie A-locatie met haast geen huur. We zagen dat het leeg stond en zijn er zelf achteraan gegaan. Daarna heeft de Gemeente Rotterdam zijn best gedaan om ons in de richting van de verhuurder te krijgen, die eigenlijk helemaal niks met dit pand wilde doen omdat het gesloopt gaat worden volgend jaar. Het bood ons een perfecte kans om tegen een relatief lage investering het merk te bouwen, heel veel te experimenteren en om ook aan de investeerders te laten zien dat het een levensvattend concept is.

Impactinvestering van DOEN

Door de bereidheid van Stichting DOEN en ifund om met ons mee te willen en kunnen bewegen hebben we het gered om binnen drie maanden open te gaan. Daar zie je goed het verschil tussen reguliere investeerders die in een bedrijf als de onze pas veel later zouden investeren en de wat meer risicovolle impact investeerders zoals DOEN en ifund. Zij durfden het risico te nemen om überhaupt geld in ons te steken. Echt super. Zij snappen hoe het voor ons werkt. Als de investeringen drie maanden later pas waren gekomen, dan hadden we dit niet kunnen openen, dan was deze kans voorbijgegaan. Zoiets heeft heel veel impact op je startup.

Meer respect en waardering voor de horeca

Wat me tegen is gevallen is hoe ongelofelijk zwaar het is om een horecabedrijf te openen. Dat heb ik echt onderschat. Ik vind dat er echt wel wat meer respect en waardering voor de Horeca mag zijn in Nederland. Ik realiseer me ook niet altijd dat als ik ergens ga eten of drinken daar mensen knetterhard voor je aan het werk zijn, dat neem je maar gewoon voor lief als gast.

Zaadjes planten bij mensen die normaal vegan voedsel vermijden

Een van de meest inspirerende ervaringen die ik met onze gasten tot nu toe heb gehad is dat een man een korte review schreef op Google: ‘Very good vegan food for a reasonable price. Normally I don't eat vegan but this is excellent!’ Ik dacht 'yes, dit is wat we willen bereiken'. Dat iemand die als er met grote letters VEGAN op de gevel had gestaan er met een grote boog omheen was gelopen, maar het dan toch heel lekker blijkt te vinden. Ik hoop dat op deze manier bij zo iemand een zaadje wordt gepland, dat het best lekker is om geen vlees te eten. Ik ben trots dat we dit bij zo'n voorbeeld voor elkaar hebben gebokst.