Tim: ”Met de technologie van LeydenJar slaat een batterij 70% meer energie op”

Nieuwsoverzicht

Ons leven draait op batterijen. We werken op laptops, appen met onze smartphones, rijden elektrisch en wie weet zoemen we in de toekomst in elektrische vliegtuigen naar onze vakantiebestemming. Hoe groter de capaciteit van deze batterijen, hoe groter de mogelijkheden. Daarom ontwikkelen de ondernemers van LeydenJar de batterij van de toekomst. Deze bevat 70% meer aan energie en laadt sneller op, zonder dat het een grotere batterij is. Minder laden, meer mogelijkheden dus. Wij spraken met Tim Aanhane, Business Developer bij LeydenJar.

Een betere batterij

Wie een blik werpt op de website van LeydenJar, komt terecht in een wereld van anodes, wattages en scheikundige processen. Achter de schermen werken de slimme koppen van LeydenJar aan een technologie die een leek al snel de pet te boven gaan. Hoe legt Tim zijn werk eigenlijk uit op verjaardagen? Tim: “Zoals iedereen weet heeft elke batterij een plus- en een minpool. Deze minpool is op dit moment de beperkende factor. Met LeydenJar werken we elke dag aan het ontwikkelen van een betere minpool, ook wel een anode genoemd. Gemaakt van silicium in plaats van grafiet. Dankzij dit materiaal kan een batterij met het hetzelfde volume en gewicht al meer dan 70% meer energie opslaan. Het doel is dat batterijbouwers over de hele wereld straks onze technologie gebruiken.”

Mislukt experiment

Wat nu LeydenJar is, begon ooit als een mislukt experiment om flexibele zonnepanelen te maken. Vlak voordat het project in de prullenbak zou belanden, bleek de ontwikkelde technologie allesbehalve nutteloos. Wat niet werkte voor zonnepanelen, zou wel als basis kunnen dienen voor silicium anodes, bedacht betrokken uitvinder Wim Soppe. Tim: “Vervolgens zijn oprichters Christian Rood en Gabriël de Scheemaker in Leiden met de technologie aan de slag gegaan en LeydenJar was geboren. Leuk weetje: onze naam is afgeleid van de Leidse Fles, de voorganger van de batterij die ook in Leiden is ontstaan. De naam LeydenJar is een ode aan deze voorloper.”

Steun DOEN Participaties

DOEN Participaties, de investeringstak van Stichting DOEN, gelooft net als Christian en Gabriël al vroeg in de batterij van de toekomst en investeert dankzij de deelnemers van de Postcode Loterij al in 2018. Christian Rood, medeoprichter LeydenJar, vult Tim aan: “De vroege steun van DOEN Participaties voor hightech start-ups zoals LeydenJar is van onschatbare waarde om innovatieve en duurzame technologieën te ontwikkelen. Sinds de oprichting van LeydenJar hebben we kunnen rekenen op Stichting DOEN als partner, en heeft de support er mede voor gezorgd dat wij tijdens de eerste moeilijke jaren onze technologie hebben kunnen verfijnen.”

Aan tafel met Tesla

Als je het allemaal uitkleedt, dan is LeydenJar een producent van anodefolie. Een grijskleurig folie dat op rollen van 40 centimeter breed en tientallen meterslang wordt geleverd en uiteindelijk door multinationals als Tesla, Apple en andere tech-giganten gebruikt moet worden. Tim: “We zitten aan tafel met batterijbouwers, maar ook met de grote merken. Waar de bouwers onze techniek straks gaan implementeren, daar zijn het de fabrikanten van consumentenelektronica en auto’s die de wens naar betere batterijen hebben en de ontwikkeling van nieuwe batterijtechnologie stimuleren. Voordat het zover is focust Leydenjar zich zoveel mogelijk op productontwikkeling. Hierbij hoort ook de productie van batterijen. Tim: “Om de eerste klanten binnen te halen, moeten we ook een batterij ontwikkelen waarmee we laten zien wat ons product, de anodefolie, doet.”

Een fabriek vooruitdenken

Wereldwijd zijn er alleen al meer dan 3,5 miljard smartphones en bijna 8 miljoen elektrische auto’s in gebruik. De ambities van LeydenJar gaan daarom zover als de productiecapaciteit reikt. “Het is een industrie waar kwantiteit de overhand heeft”, aldus Tim. Recent heeft LeydenJar daarom de komst van de Plant One aangekondigd: de eerste commerciële productiefaciliteit in Nederland. Tim: “Die moet genoeg materiaal leveren voor ongeveer 5 miljoen smartphone batterijen. En dat is voor ons echt gigantisch veel. Tegelijkertijd zijn het ook batterijen voor 5.000 elektrische auto's en dat is weer relatief weinig. In die zin moeten we alweer drie stappen vooruitdenken.” Met de Plant One nog in aankomst denkt Tim daarom alweer over de Plant Two. “Met de Plant One overtuigen we de grote klanten, met de Plant Two bedienen we de massa!”

Als een drone opstijgen

De dromen van LeydenJar zijn zo groot als de productiecapaciteit, daarom zijn vóór de vliegtuigen eerst de drones aan de beurt. Een interessante en bovenal behapbare afzetmarkt.

Tim: “Dit jaar willen we ons richten op drones, industriële drones om precies te zijn. Deze bezorgen pakketten of verzorgen bloedtransporten. Een betere batterij maakt hier een groot verschil.” Als dan na Plant One ook Plant Two op volle toeren draait, is LeydenJar klaar om de wereld over te nemen. Tim: Na de drones richten we de pijlen op de consumentenelektronica. Denk aan koptelefoons, laptops en natuurlijk smartphones. Over een jaar of vier is dan de auto-industrie aan de beurt.”

Tim ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet: “De potentiële markt is gigantisch en wordt alleen maar groter. We hebben een mooi verhaal om te vertellen en bovenal een unieke technologie. Batterijen met onze silicium anodes geven zo’n toegevoegde waarde, dat we na het opschalen verwachten dé voorkeursleverancier te zijn voor batterijproductie. Ons avontuur trekt mensen aan en opent deuren, daar ben ik van overtuigd!”

LeydenJar blijft groeien en stappen maken. In 2022 haalt de onderneming met een nieuwe investeringsronde maar liefst 22 miljoen euro op. DOEN Participaties is opnieuw een van de investeerders.