Door je kapotte kleding te (laten) repareren, verleng je de levensduur ervan en wordt de CO2-voetdruk kleiner. Dat is het idee achter het succesvolle United Repair Centre (URC). Het URC voert tienduizenden hoogwaardige kledingreparaties uit per jaar voor kledingmerken als The North Face, Decathlon en Lululemon. Onlangs opende ze naast een grotere vestiging in Amsterdam ook een vestiging in Londen.
De kracht van circulariteit
Per jaar zorgt fast fashion voor zo’n 92 miljoen kilo afval. Om hier iets tegen te doen en reparatie van kleding weer hip te maken, opende sociale onderneming Makers Unite - waarin DOEN Participaties investeert - in 2022 i.s.m. kledingmerk Patagonia en netwerkorganisatie Amsterdam Economic Board het URC. Klanten van de aangesloten kledingmerken kunnen hun spullen eenvoudig en met hoge kwaliteit repareren door ze aan te melden via het kledingmerk en op te sturen. Zo wordt reparatie en hergebruik onderdeel van de businessmodellen van de merken.
Naar 300.000 kledingreparaties per jaar
Door halverwege 2023 te verhuizen naar een voormalig schoolgebouw in Amsterdam-West kunnen er nu veel meer kledingreparaties per jaar gedaan worden. Dit is een belangrijke stap naar het doel om in 2028 300.000 kledingreparaties per jaar te behalen en de grootste kledingreparateur van Europa te worden. Thami Schweichler, medeoprichter van het United Repair Centre: “Binnen vijf jaar draagt het URC ongeveer 4,5 miljoen euro bij aan de Nederlandse economie. En met alle reparaties redden we bijna een miljoen kilo kleding uit de vuilnisbak.”
Internationale uitbreiding
De ambitie van het URC is om zo lokaal mogelijk aanwezig te zijn en dus vestigingen in verschillende landen te hebben. Inmiddels is het URC internationaal uitgebreid met een vestiging in Londen. Fashion-Enter, een kledingproductiebedrijf dat hoge sociale en milieunormen hanteert, werd partner en verwelkomde URC London in een van hun bestaande locaties. Het bedrijf traint het team voor het uitvoeren van reparaties en levert de technologie vanuit het URC platform, zodat reparaties schaalbaar worden voor merken. Paul Kerssens, medeoprichter van het URC: "Met het URC platform proberen we voor merken, consumenten en repair centres het proces voor reparaties te versimpelen en daarmee alle barrières weg te nemen."
De kracht van inclusiviteit
In het URC werken nieuwkomers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In de URC Academy krijgen deelnemers de kans om in een half jaar uit te groeien tot een opgeleide kleermaker, gespecialiseerd in reparaties. Ook krijgen ze een baangarantie bij het team van het URC. Voor deze opleiding werken ze in Nederland samen met het ROC Amsterdam.
DOEN Participaties investeert in Makers Unite dankzij de deelnemers van de Postcode Loterij.