The Ketchup Club verkoopt eerlijk geproduceerde ketchup in supermarkten van Albert Heijn, catering en restaurants, gemaakt van Keniaanse tomaten en mango’s. Een Keniaanse boerencoöperatie kweekt, oogst en droogt de producten volgens de principes van de regeneratieve landbouw en The Ketchup Club maakt hier in Nederland vervolgens ketchup van. De boeren ontvangen een eerlijke prijs en de zekerheid dat hun oogst wordt opgekocht. Onder het motto ‘The World Needs More Ketchup’ kun je nu via een crowdfundingcampagne mede-eigenaar worden en zo een nieuwe groep boeren aan een betere toekomst helpen.
Ketchup tegen armoede
Al in 2015 beginnen initiatiefnemers Birte en Anne aan dit ketchup-avontuur. Destijds nog onder de naam The Ketchup Project. Zij zien dat veel boeren in armoede leven omdat maar liefst 50% van de door hun geproduceerde groenten en fruit niet wordt verkocht, soms simpelweg omdat een tomaat of mango te klein is. Als antwoord zetten Birte en Anne een boerencoöperatie op met 110 Keniaanse boeren, introduceren ze regeneratieve landbouw – voor een betere oogst en een gezonde natuur- en bieden zij de boeren de zekerheid dat hun oogst wordt opgekocht.
De volgende stap
Dankzij The Ketchup Club is het leven van de boeren in het Keniaanse dorp Kwakyai flink verbeterd. De vaste inkomstenstroom maakt het mogelijk om kinderen naar school te sturen én een basisziektekostenverzekering af te sluiten. Er zijn nieuwe wegen en elektra aangelegd en in het afgelegen gebied zijn 30 nieuwe banen gecreëerd. Ook in Nederland wordt een steeds grotere markt bereikt. Naast trouwe klanten als Hello Fresh en de Coffee Company, zijn alle smaken nu ook te vinden in de Albert Heijn. En winnaars van de Postcode Loterij vinden het in het (H)eerlijk pakket.
Word mede-eigenaar
Als je kijkt naar de toekomstplannen van The Ketchup Club, dan zou je de jaren onder de oude naam (The Ketchup Project) als een succesvolle pilot kunnen zien. The Ketchup Club staat voor de overgang van een tijdelijk project naar een ambitieuze onderneming met een missie. Een crowdfunding moet helpen deze missie waar te maken. Met het doelbedrag willen zij hun merk in Nederland versterken, een speler op de Europese markt worden en over een paar jaar samenwerken met in elk geval 2.000 boeren. Een ambitieus plan waar jij een bijdrage aan kunt leveren. Ga naar www.crowdaboutnow.nl/campagnes/the-ketchup-club, investeer en ontvang rente én leuke extra’s.
Met dank aan de deelnemers van de Postcode Loterij steunt Stichting DOEN The Ketchup Club in 2018 voor het eerst. In 2022 investeert DOEN Participaties in de groei van de onderneming.